torsdag 27 maj 2010

Skapa ditt eget brödrecept!

Datum: Lördag 9 okt 2010 kl 9.30-16
eller
Söndag 10 okt kl 9.30-16
Plats: Gårdsbageriet i Lännäs Södra Skola,
Odensbacken. 3 mil sydost om Örebro.

Kursavg: 1049 kr inkl material kostnad 80 kr
Kompendium, avslutande måltid samt
bröd att ta med hem ingår. 8 deltagare

Anmälan
till bageri@englasskafferi.se eller
ring mig på 019-101151, 0704-785258.

De som redan har bokat plats har uttryckt ett speciellt intresse för att minska på jästen i sina degar och använda surdeg istället. Så det kommer vi styra in en del på.

Kursen vänder sig till dig som är sugen på att experimentera med bakning hemma, och som vill vara säker på att du lyckas. Jag har knepen! :-)

På förmiddagen, efter en välkomnande varm bulle och en kopp kaffe, kör vi en teorietisk del. Jag svarar på frågan om man verkligen behöver 23 påsar i skafferiet för att lyckas med baket (=nej) och vad man istället kan nöja sig med.


Sedan går vi in en skapande, kreativ del där ni förklarar vilket typ av bröd ni skulle vilja baka, och jag visar er hur ni skapar ett sådant recept.


Sedan är det dags för praktik. Alla provbakar sina brödrecept i gårdsbageriet och innan vi avslutar dagen hinner vi provsmaka alla sorter, utvärdera och inse hur bra vi är! :-) Vi kommer också att prova på olika utbakningstekniker och prata om dess betydelse för slutresultatet.


Inga avancerade förkunskaper krävs mer än att man har smulat ett jästpaket någon gång och framför allt är intresserad och nyfiken på brödbakandets kemi, hur man får fram ett bröd som blir som man menar och sist men inte minst; tycker om att äta bröd!

Anmäl dig på direkten, platserna försvinner!
Välkommen!

1 kommentar:

smultrongården sa...

Ååååh vad jag gärna hade velat gå!!! Men just nu är det helt omöjligt. Jag lever på hoppet och önskar att tiden kommer.
Hade ett bröd fr er kvar i frysen - mums - gott även efter 2.5 månader.
Allt gott till er!
Kram Eva